Svar: 8. mdr. pige - vil pludseligt ikke have mælk/flaske
17. oktober 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og hendes rytme :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du har naturligvis ret i, at det er vigtigt med mme, da det dækker en vis del af Almas væskebehov, og det vil normalt være passende med 3 flasker i døgnet, nu hvor hun er 8 måneder gammel. Det kan godt være, at hun afviser flasken, fordi den tilbydes for hyppigt, og hun derfor bliver for træt af den eller føler sig presset... Jeg anbefaler, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at du ikke længere skal tilbyde hende flaske tidlig morgen, før middagslur og eftermiddag. Du kan derfor godt forsøge om det kan gøre en ændring hos jer :)
Derudover kan det være en god idé at forsøge med en anden type erstatning, da de smager lidt forskelligt alt efter, hvilken producent du vælger. Du kan også forsøge med vælling, da hun måske bedre vil kunne lide smagen af dette - det tæller også med i mælkeregnskabet :)
Det er vigtigt, at I fortsat energiberiger hendes grød mod mos med mme og fedtstof, så hun får lidt ekstra mælk og energi den vej igennem. Det bør I fortsætte med til hun er 1 år. Det er også helt fint, at I forsøger med lidt mme af en kop, hvis hun fortsat afviser flaske, men det er dog godt, at hun drikker vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt og rigtig godt, at hun er glad for vand. Hvis alt hvad hun drikker smager af mme, så kan det også gøre hende ekstra træt af det og forklare, hvorfor hun afviser det igen og igen, så bibehold også vand af kop til de fleste af måltiderne...
Det kan også være en god idé at forsøge med forskellige temperaturer, så hun tilbydes mme der er koldt og også tilbydes lun erstatning, måske kan hun bedre lide det på en anden måde.
Hvis hun ikke vil drikke mme mere, så må I forsøge at tilbyde hende det via grød og mos, men derudover, vil det være godt, at hun tilbydes jernholdig kost. Er hendes kost ikke jernholdig nok, så kan et være en god idé at I taler med lægen om, hvorvidt jeres datter kan have behov for jerntilskud. Det samme gælder behovet for kalk/calcium. Hvis hun ikke får mælk, så kan det (ofte fra 1 års alderen) være nødvendigt med et dagligt tilskud af calcium på 500mg. Umiddelbart tænker jeg dog, at I godt kan sikre hendes behov for både jern og kalk via kosten, og hun er jo umiddelbart glad for at spise og spiser gerne mere og mere familiemad :)
Det vil være rigtig godt, hvis hun kan få animalske produkter som kød, fjerkræ, indmad og fisk i variation. Du må f.eks. gerne bruge forskelligt smørbart kød- og fiske pålæg på hendes brødhapsere. Derudover vil det også være godt, at hun får forskellige vegetabilske produkter - især kornprodukter, grøntsager, æg. I 9-12 måneders alderen må hun gerne begynde at få lidt surmælksprodukter - max 50 ml stigende til 100 ml ved 1 års alderen, men kan få lidt kalk den vej igennem. Dette kan f.eks. gives om eftermiddagen som et lille mellemmåltid, gerne med lidt frugtmos, revne æbler, måske lidt finthakkede nøder, rugbrødsdrys eller lignende på.
Hun må også gerne få ost. Det kan være gnaveost eller det kan være smøreost, eller du kan kommet revet ost på hendes varme mad, hvis I spiser noget, hvor det kan passe :)
Dagsplanen du sender ser super fin ud, og hun spiser meget fint og varieret hele dagen igennem. Jeg har ikke ret mange kommentarer til den, men mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen kl 5.30-6: Alma vågner, og I starter dagen stille og roligt.
Morgen 7-7.30: Havregrød lavet med MME, frisk frugt i hånden som nu og vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frugt, grøntsager, klatkage, bondebrød/bolle med ost, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke tilbydes mælk først. Mellemmåltidet erstatter flasken her.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg af kød/fisk som nu. Suppleres også gerne med grøntsager til hånden, som hun selv kan spise eller nogle gange en købt middagsret. Vand af kop.
13.30: Tilbydes evt. en banan, evt. sammen med en kop mme eller tilbydes en flaske - hvis hun vil. Ellers er det fint med vand og frugt, skorpe osv. som nu.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16.: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på, måske en lille portion tykmælk med revne æbler, hakkede nødder eller lignende (fra 9 mdr), vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der er både mad i stykker, små hapsere og større stykker, som hun selv sidder med og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten, smøres med creme, får lidt babymassage...
Tilbydes godnatgrød - det kan være en flerkornsgrød, mysligrød eller lignende lavet med mme, og tilbydes så vand eller mme af kop...
Tilbydes flaske - og afviser hun må det være sådan, så erstatter grøden flasken her...
Sen aften 23-24: Forsøge med en drømmeflaske, som hun kan spise mere eller mindre i søvne og derefter sove videre...
Nogle gange vil hun måske acceptere flasken, hvis hun tilbydes den sovende.. andre gange ikke :) I kan også prøve, om hun vil acceptere flasken, hvis I putter hende i seng og lader hende selv holde den, så hun styrer det lidt selv og har en følelse af, at hun har kontrol...
Og igen - afviser hun fortsat flasken helt, så må det være sådan. Umiddelbart tænker jeg, at I godt kan dække hendes behov, da hun spiser rigtig fint og meget varieret, hvilket er super godt! Jeg synes ikke, at I skal "udskyde maden lidt", men anerkende hendes lyst til at spise mere og mere rigtig mad - det er super godt i forhold til at forebygge kræsenhed senere hen og jo mere variation af mad hun spiser nu, jo bedre er det.
Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet: "ESPGHAN’s ernæringskomité har konkluderet, at der ikke er behov for generelt tilskud af jern til sunde europæiske spædbørn og småbørn, som er født med normal fødselsvægt. Fra 6-månedersalderen skal alle børn i stedet tilbydes jernholdig tilskudskost, hvilket inkluderer kød, fjerkræ og fisk ved så mange måltider som muligt samt modermælkserstatning, hvis barnet har behov for anden mælk end modermælk. Konsummælk bør ikke tilbydes som drikkemælk i første leveår og bør ikke overstige 500 ml/døgn hos børn over 1 år." (Citat anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2019).
Jeg tænker, at I hos jer godt kan følge disse retningslinjer, også selvom jeres datter afviser flaske. Hun får stadig mme via sin grød og mos, og hun spiser meget varieret :) Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen...
Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske